Bijna aan het einde van de cursus. Ik heb aan aantal artikelen gelezen en kan me vinden in een opmerkiing als "Laten we als bibliotheken minder aandacht besteden aan collectioneren, maar een toegang bieden" (fysiek en digitaal). En "Laten we de diensten verbeteren en geen flauwekul toevoegen". Na alles wat ik gezien, gehoord en gelezen heb, lijkt me dat nog wel een kunst. Me verdiepen in hoe de klant zijn informatie zoekt of wil zoeken, je verdiepen in waar de klant behoefte aan heeft met daarbij in ons achterhoofd steeds: Waar zijn we als bibliotheek voor? Wat is onze missie? De voorbeelden uit de 2 flimpjes: de koppeling tussen bibliotheek.nl en de site van de bibliotheek in Den Haag, vond ik goede, overzichtelijk en gebruiksvriendelijke voorbeelden. Zo mag wat mij betreft ook onze site er uit zien. Met functionaliteiten die de gebruiker gebruikt. Een uitbreiding van wat we nu hebben in :"Mijn menu". De lener kan zien wat hij thuis heeft en verlengen en zijn telaatgeld via Ideal betalen. Klikken op zijn favoriete vakantieland en zo titels vinden van boeken in zijn eigen bibliotheek, maar ook in die van heel Nederland. Kinderen die favoriete titels toevoegen aan hun eigen menu en die ook zichtbaar maken aan hun vrienden. Mooie boekpromotie.
Ook het voorbeeld van Vlissingen vond ik interessant. Een wiki bijvoorbeeld met medewerkers
over zaken waar je mee bezig bent, wat je gevonden hebt als titels bij een bepaald onderwerp enz. Hoe je hier een structuur in aan kan brengen is me niet helemaal duidelijk, maar soms moet je gewoon maar beginnen.
maandag 28 december 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Je hebt jouw evaluatie al gepost, maar ik kies er toch voor om mijn reactie onder dit berichtje te zetten. De opmerkingen die jij hierin opgenomen hebt, zijn nl. ook de dingen die mij erg aanspreken: niet alleen fysiek maar ook digitaal (betere) toegang bieden, je verdiepen in de behoeftes van de klant en die klant vervolgens betrekken bij het aanbieden van onze diensten via hun "menu".
BeantwoordenVerwijderenM.i. is het (allang) niet meer een kwestie van kiezen òf we dit doen, maar hòe we dit doen; hoe meer mensen hiervan (dankzij deze cursus) overtuigd zijn hoe beter.
Ik ben blij dat je tevreden bent over de ondersteuning van je coaches en ik dank je voor je waardevolle meningen en reacties op deze 23#.